Deset prijedloga Općine Viškovo za dodatnu zaštitu okoliša i ljudi tijekom sanacije jame Sovjak

Općina Viškovo, u sklopu javne rasprave o Studiji utjecaja na okoliš sanacije jame Sovjak, predložila je Primorsko-goranskoj županiji deset dodatnih mjera, koje je potrebno unijeti u Studiju, a čiji je cilj dodatna zaštita okoliša, zraka i ljudi tijekom sanacije jame. Ovim mjerama Općina Viškovo želi smanjiti utjecaj zahvata na najmanju moguću mjeru odnosno osigurati pouzdane mehanizme za zaštitu mještana i okoliša za cijelo vrijeme trajanja radova sanacije. 

"Smatramo da je ključno da stanovnici Viškova budu u svakom trenutku detaljno informirani o stupnju zaštite okoliša, sustavu praćenja emisija te aktivaciji i radu zaštitnih mehanizama kao i graničnim vrijednostima parametara koji se prate" -naglašava načelnica Općine Viškovo, Sanja Udović.

Više
 

Prijedlozi su dati kako slijedi:

1. vezano za Mjere zaštite okoliša prilikom realizacije zahvata u svim njegovim  fazama, a vezano za zaštitu kvalitete zraka predlaže se postava nove mjerne postaje s kontinuiranim mjerenjem parametara jugo-istočno od lokacije jame (postojeća je sjevero-zapadno), te dogradnju postojeće mjerne postaje za mjerenje svih potencijalnih emisija u zrak. Predlaže se početak rada takvih stanica i mjerenja minimalno tri mjeseca prije početka radova i nakon okončanja radova na  sanaciji, a kako bi se dobili relevantni podatci o postojećoj kvaliteti zraka i emisijama u zrak uslijed sanacije jame. Postava nove i nadogradnja postojeće mjerne stanice jest mjera za točnije i sigurnije praćenje emisija u cilju zaštite mještana, a vezano za potrebe aktiviranja pojedinog stupnja zaštite iz mjera,  te sigurnije praćenje emisija u svim vremenskim uvjetima ovisno o smjeru kretanja zračnih masa, odnosno vjetrova. Predlažemo da se rezultati mjerenja sa mjernih postaja javno objavljuju sukladno zakonskim propisima, te na svim okolnim radnim površinama i u zonama mogućih utjecaja. Mjerne stanice moraju vršiti kontinuirano 24-satno mjerenje i biti povezane, opremljene programskim rješenjem za prikaz usporednih podataka. Također se predlaže i uspostava mjerenja u svim radnim prostorima (neposredno iznad površne otpada u jami  i na vanjskim radnim površinama), a koje će pratiti izvođač radova te koji podatci moraju biti  dostupni nadležnim službama online 24-sata. 

2. predlažemo se da se mjerama naloži uspostava sustava praćenja emisija i aktivacije pojedinih zaštitnih mjera, a javnost upozna o načinu funkcioniranja svih zaštitnih mjera i sustava za smanjenja utjecaja sanacije na okoliš i stanovništvo. Također predlažemo da se mjerama naloži obavezno upoznavanje mještana i javnosti o sustavu praćenja emisija i aktivacije zaštitnih mehanizama te o  načinu njihovog rada, pragovima aktivacije i graničnim vrijednostima parametara koji se prate i to putem predavanja, osobnim angažmanom, javnim obavijestima i sl. Također u sklopu sustava potrebno je na glavnim prometnim pravcima postaviti indikatore o kvaliteti zraka u vidu svjetlosnih ili drugih signala.

3. vezano za Mjere zaštite okoliša, a vezano za zaštitu mještana u svim fazama realizacije projekta, predlaže se  uspostava sustava za konstantno  praćene svih utjecaja i emisija sa mjernih postaja i iz radnog okoliša te monitoringa sastava otpada koji se vadi te vezano uz to uspostava sustava obavještavanja (osobnog, zvučnog, signalnog, putem medija i sl.) te uspostava sustava dostatnih kapaciteta za evakuaciju stanovništva koji će se aktivirati u slučaju prekoračenja graničnih vrijednosti emisija.  

4. predlaže se da u sklopu mjera zaštite okoliša prilikom provođenja zahvata predvide mjere odnosno mogućnost za lokalno stanovništvo u neposrednoj blizini i zoni utjecaja zahvata u vidu privremenog osiguravanja alternativnog smještaja u vrijeme onih faza realizacije projekta u kojima se očekuju povećanje vrijednosti emisija u zrak, ili ukoliko se povećane emisije prekoračuju granične u duljem vremenskom periodu i nakon svih poduzetih mjera. 

5. predlažemo donošenje Mjere zaštite obustave radova tijekom sanacije vezano za zaštitu zraka i stanovništva, a u slučaju povećanih vrućina koje se mogu dogoditi tijekom ljetnih mjeseci i vezano uz to pogoršanja uvjeta života uslijed povećanih emisija u zrak i pojave neugodnih mirisa. U takvim vremenskim uvjetima potrebno je obustaviti sve radne postupke. Također predlaže se da se studijom odredi temperaturna granica i duljina perioda u kojem bi takovi utjecaji bili nepovoljni i za kojih se radovi ne bi izvodili, te način praćenja prognoza i donošenje odluka o prekidu aktivnosti u slučaju nepovoljnih vremenskih prognoza. 

6. vezano za Mjere zaštite zraka tijekom sanacije predlažemo da se postupak obrade mekog katrana sa vapnom vrši u zatvorenom sustavu sa potrebnim filterskim sustavom ili da se izvađeni katran izravno ukrca u cisterne ili specijalne kamione te odmah u zatvorenim spremnicima odveze sa lokacije. Direktnim odvozom cisternama smanjuje se mogući utjecaj povećanja emisija u zrak  uslijed postupka solidifikacije, odnosno miješanja mekog katrana sa vapnom. Smatramo da je ovakav način postupanja s mekim katranom znatno smanjuje utjecaj na okoliš.

7. u cilju zaštite kvalitete zraka i  zdravlja stanovništva predlažemo da se mjerama propiše uspostava sustava, tehničke opreme i izvođenje radova na  osiguranju dovoljne količina vode nad odloženim otpadom u svim fazama sanacije, a koja služi kao zaštita od emisija u zrak. Predlažemo da se  mjerama naloži dimenzioniranje sustava za umanjenje emisija iznad jame putem već predloženih vodenih topova ili drugom raspoloživom suvremenom tehnologijom, a kojima je cilj da svojim radom umanje utjecaje i emisije. 

8. predlažemo da se u studiji odrede mjere koje će se poduzimati vezano za moguće akcidentne situacije, prekoračenje emisija i način postupanja u slučajevima istih, a koje će se provoditi u svim fazama projekta (projektiranje, izvođenje). Navedeno se odnosi na obvezu izvođača da osigura funkcioniranje sustava za praćenje stanja u prostoru (emisija i sastava otpada), sustava za obavještavanje i evakuaciju stanovništva, te dostatne kapacitete (prostorne, ljudske, tehničke i slično) za navedeno. Također predlaže se mjerama propisati da izvođač radova ima u svakom trenutku formirane operativne snage koje mogu odmah djelovati u tim slučajevima, planove za postupanje u takvim situacijama te potrebnu opremu, smještajne kapacitete i sl. 
9. predlažemo da se mjerama propiše uspostava sustava monitoringa sastava otpada na način da se sav izvađeni otpad uzorkuje, te analizira u gradilišnom laboratoriju (kemijska i druga potrebna analiza) te da se podatci o sastavu otpada dostavljaju nadležnim institucijama. Mjerama je potrebno propisati učestalost uzrokovanja (predlaže se dnevno u radnim ciklusima). U slučaju pojave nepredviđenih, a osobito opasnih sastojaka u otpadu potrebno je provesti istražne radove prije nastavka radova. Također se predlaže mjerama propisati da se radni proces vađenja i odvoza otpada ne može provoditi bez analize sastava otpada. 

10. predlaže se da se mjerama propiše uspostava sustava video nadzora nad izvođenjem radova kao sigurnosnog monitoringa, s mogućnošću prijema online prijenosa u nadležnim službama (primarno vatrogasci i DUSUZ).

11. sve navedene primjedbe potrebno je na odgovarajući način unesti u sažetak studije.